REL-referentie nr. 31 subwoofer review

REL’s £ 7.000, 52 kg sub herinnert Richard Stevenson eraan waar goede bas om draait

Zoals naamgevingsprotocollen gaan, heeft een referentieproductaanduiding op basis van het aantal jaren dat u in het bedrijfsleven zit beperkingen… Toch is er verder weinig beperkt aan REL’s nr. 31, die 31 jaar nadat oprichter Richard Lord zijn eerste onderzeeër had gemaakt, op de tekentafel kwam met een high-level ingang voor stereosystemen.

Snel vooruitspoelen door alle saaie R & D-, test- en ontwikkelingsdingen, en de nr. 31 is een volwaardige £ 7.000 beest van een subwoofer, hoewel hij nu tweede viool speelt, nou ja, tweede bas, in REL’s line-up naar de nog machtigere £ 10.000 nr.32.

Als er iets vertrouwds is aan de lage hoogte, brede omtrek en gewelfde kast van de No.31, dan is dat omdat de algemene kastvorm en het akoestische ontwerp veel te danken hebben aan zowel de (nu stopgezette) REL Gibraltar-serie als de REL No. 25 die we in 2017 hebben beoordeeld. Hier hebben we een kast van slechts 435 mm hoog, maar een volumineuze 638 mm breed en een enorme 720 mm van voren naar achteren, gemaakt van MDF tot 60 mm dik. Er is ook een geldige reden voor de verticaal uitgedaagde afmetingen van de No.31. REL’s Line Array-concept suggereert drie op elkaar gestapeld – vaak in een stereopaar. Dat zouden zes No.31’s zijn, een rekening van £ 42.000, en een slechte rug om elke eenheid van 52 kg op zijn plaats te tillen … maar het klinkt verleidelijk.

Snaartheorie
De afwerking en constructie van deze subwoofer is verbluffend. De weelderige diepglanzende zwarte lak is spiegelglad en een lust voor het oog, de sierdelen tonen serieuze aandacht voor detail en de retro ‘string’-grille is een kunstwerk op zich. Ik wil het echter tokkelen als een harp.

Binnen gebruikt REL een RF-behandeling om de lijm in de MDF zachter te maken, waardoor deze in de gebogen zijpanelen kan worden gevormd. Dit, zegt het, behoudt de structurele integriteit van het materiaal beter dan het te stomen of er groeven in te snijden om het te laten buigen. Het afgedichte kastontwerp is verder afgesteld met een zware metalen plaat ingebed in het bovenpaneel, afgewerkt met een vrij chique koolstofafwerking die past bij de conus van de driver.

Hoewel de 12-inch CarbonGlas-woofer er misschien hetzelfde uitziet als in een aantal andere REL-ontwerpen (zoals de Carbon Special), is dat niet het geval. De Reference Series krijgt zijn eigen speciaal ontwikkelde long-throw conus met een omgekeerde middendop en een enorme rubberen rolrand. De driver, het surround- en magneetsysteem zijn aangepast om een ​​snellere respons en diepere bassen met minder vervorming te bieden, met het nodige vermogen afkomstig van een 900 W klasse D-versterker, met filtering en frequentievorming/EQ die volledig in het analoge domein worden uitgevoerd. Geen DSP hier, oh nee.

Met veel aansluitingen aan de achterkant, worden de bedieningselementen overgedragen aan een afstandsbediening en een aan de voorzijde gemonteerd display. Beide zijn ongeveer net zo maf als ze kunnen en zijn ofwel een fabelachtig avant-garde ontwerptriomf ofwel een ergonomische nachtmerrie, afhankelijk van je standpunt. Het display is een glorieus retro wit LED-segmentontwerp met de backboard-hardware duidelijk zichtbaar door het heldere glazen voorscherm. Het had een LCD kunnen zijn, of verduisterd, of blauw getint, maar dit old-school scherm draagt ​​zijn technologie met trots en wanneer het verlicht is, zijn de bijna centimeter hoge cijfers gemakkelijk zichtbaar.

REL_31_sub_review_rear

Achterpaneel biedt flexibele aansluitingen, maar bedieningselementen, inclusief tweebands EQ, zijn verplaatst naar de aparte afstandsbediening van de No.31

De afstandsbediening van REL is een unieke kijk op het genre. Hij is rond, erg zwaar en glamoureus in zijn chromen en carbon afwerking. Het is ook lastig te bedienen, met verzonken ingekeepte knoppen voor high-level en low-level/LFE-versterking en crossover-frequentie, samen met hendelschakelaars voor fase (0/180) en tweebands parametrische EQ. Er is hier geen luxe meting en automatische EQ; je hebt gewoon handmatig twee frequenties gekozen om te trimmen als je specifieke kamer- of integratieproblemen hebt. Er is een vergrendelingshendel om de instellingen veilig te houden, en helderwitte LED’s om je te laten zien met welke van de drie knoppen je aan het draaien bent.

Vrijwel de nr. 31 is een enorm beest, vooral voor een 12-inch sub, en vulde letterlijk de hoek van mijn bioscoop. De vorm leent zich voor hoeken en een licht zwierige hoek die de kamer in schiet. De verzegelde kast houdt grensversterking vanuit deze positie relatief onder controle.

Volgens de neiging van REL heb ik het aangesloten op zowel de LFE-uitgang van een AVR als de luidsprekeraansluitingen links/rechts vooraan op de ingangen op hoog niveau. Met het ‘Front’-basmanagement van de receiver ingesteld op Main+LFE, zou deze opstelling ervoor moeten zorgen dat er voldoende actie is, of de inhoud/configuratie nu alleen bas naar het lichtnet laat lopen of naar LFE splitst. Installatie en inbellen in mijn systeem werd afgehandeld door REL’s Rob Hunt. Hoewel ik dit normaal gesproken zelf zou ondernemen, is de nr. 31 enorm en zwaar en met zijn vraagprijs van £ 7.000 zal er zeker een REL-dealer naar buiten komen om kopers te helpen hem ook te installeren.

Eersteklas dieptepunten
Ondanks al zijn imposante gestalte, bestuurdersoppervlak en uiterlijk om kleine kinderen bang te maken, is de No.31 een audioapparaat van voortreffelijke sonische verfijning en klasse. Het produceert een fijn gedetailleerde, gelijkmatige en gezaghebbende bas, en ontketent zijn volledige fysieke potentieel alleen wanneer de volumeknop drastisch met de klok mee draait. Breng de subwoofer terug naar gematigde volumes en hij blijft het hele geluidsbeeld naadloos ondersteunen, en voegt rijkdom en schaal toe aan elk kanaal. Dat is nog nooit zo duidelijk als via de middenluidspreker, waar de No.31 de toon en het timbre van spraak verstevigt, waardoor het veel realistischer en geloofwaardiger wordt. Niet alleen in de LF-regio, maar schijnbaar de aanwezigheid van de dialoog over het vocale spectrum versterken.

Van de norse vocale diepten van Pedro Pascal’s Din Djarin (De MandaloriaanDisney+) tot de welbespraakte Alice Morgan van Ruth Wilson Luther (BD), is het in- en uitschakelen van nummer 31 halverwege de aflevering een dag en nacht verschil in sonische autoriteit en kamervullende aanwezigheid. Het is echt een geweldige overgang, die me heel erg doet denken aan de originele REL’s van weleer die een verbazingwekkend subtiel niveau van detail en diepte zouden toevoegen.

REL_31_sub_review_front

De CarbonGlass-driver van de No.31 is een op maat gemaakt ontwerp voor de Reference Series

Let wel, die oude REL’s (Stadiums en Stentors) konden de LFE-huid niet van een koude rijstpudding kloppen als het op filmbas aankwam, terwijl de nr. 31 heel goed naar dat doel gaat. Het gaat diep, het slaat hard en snel dankzij die nieuwe driver en het gesloten kastontwerp, en het gaat heel hard. De grote ronkende auto-achtervolgingen en explosies van Mad Max: Fury Road (4K BD) zijn een simpele spiermaag-wiebelende vreugde, de nr. 31 houdt de output strak om ervoor te zorgen dat andere details niet verloren gaan in de furore. Het smeekt je gewoon om het LFE / .1-niveau omhoog te blijven duwen om te zien of er iets voor je vensters geeft.

Alleen een heel specifiek type audiofiel zou de nr. 31 uitproberen met een 180g vinylpersing van Pink Floyd’s Donkere kant van de maan, maar ik deed het – en het was subliem. Er is iets in het referentie-DNA van REL dat tweekanaals muziek centraal stelt, of het nu gaat om de ingangen op hoog niveau, analoge filters of kasttechniek, en de No.31 is daarop geen uitzondering. Als je naar evenveel muziek luistert, van stereo tot ruimtelijk, als naar films op je systeem, dan is het waarschijnlijk game over voor de sub-woofing-competitie.

Het valt echter weinig te ontkennen dat de enorme omvang, uitdagende afstandsbediening, eigenaardige weergave en afwijzing van DSP in een wereld waar elke andere subwoofer ter wereld die meer dan £ 5.000 kost, vol zit met digitale trucs, de nr. 31 tot een unieke keuze maken. Een waarvan ik vermoed dat het de mening zal polariseren, vooral tegen compactere stukken hightech bastechniek die is gebouwd op een fundament van dergelijke digitale tovenarij, zoals B&W’s DB1D of modellen van Perlisten.

Kom binnen, nr. 31
Na veel tijd te hebben doorgebracht met REL’s bioscoopgerichte Serie HT ‘Predator’-modellen, zou ik willen voorstellen dat – als je gewoon wilt dat film-LFE SPL’s je milt binnenstebuiten keren – de vier HT-1510’s die je met dezelfde munt zou kunnen kopen, zouden zijn nog een sterke concurrent. Maar dat zou de echte sterke punten van het referentiemodel van REL missen. Het vermogen om geluidskwaliteit en textuur aan het volledige audiobeeld toe te voegen, of dat nu met stereomuziek is of de meest complexe filmische mix, heeft sinds de jaren negentig altijd indruk op me gemaakt. De No.31 zet die erfenis voort.


HCC-uitspraak: 5/5

REL-referentie nr. 31

Prijs: £ 7.000

www.rel.net

Wij zeggen: REL’s No.31 doet zijn Reference-bijnaam eer aan en levert eersteklas LFE-slam en -snelheid naast ongeëvenaard basdetail dat het hele geluidsveld verbetert.


Specificaties

AANDRIJFEENHEDEN: 1 x 12 inch CarbonGlas woofer met lange slag BEHUIZING: Verzegeld, stapelbaar (met kit) FREQUENTIERESPONS (GEVORDERD): 17Hz-200Hz VERMOGEN AAN BOORD (GEVORDERD): 900W AFSTANDSBEDIENING: Ja, premium ontwerp op maat DIMENSIES: 435(h) x 638(b) x 720(d)mm GEWICHT: 52kg

FUNCTIES: Stereo/LFE lijnniveau op zowel ongebalanceerde RCA als gebalanceerde XLR; XLR LFE- en XLR-uitgangen op lijnniveau; stereo high-level Neutrik Speakon in- en uitgangen; 0/180 graden fase; handmatige parametrische EQ met twee frequenties; verwijderbare draadroosters; naar voren gericht LED-segmentdisplay; volledig analoog filternetwerk

Bluetooth-speaker.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart