THE Show Deel 2: Von Gaylord Audio, Evolution Acoustics en RSL

Mijn vriend Aaron is geen audiofiel en was nog nooit naar een audioshow geweest voordat hij met mij meeging naar THE Show 2023. We zijn al vrienden sinds we 3 jaar oud waren, en het was een leuke gelegenheid om rond te hangen en hem kennis te laten maken met de (soms bizarre) wereld van high-end audio. Omdat hij zijn TAD niet van zijn NAD kent, vond ik het leuk om te zien hoe hij op de verschillende kamers reageerde zonder vooroordelen over wat hij zou horen. Natuurlijk gingen de meeste audiofielen de show in en wisten ze al welke merken beroemd zijn en welke uitrusting super duur is. Het was dus interessant voor mij dat Aarons favoriete kamer op de show niet van een bekend merk was, en dat de uitrusting die we hoorden aanzienlijk goedkoper was dan de meeste dingen op de show. Die kamer was van Von Gaylord Audio, een relatief kleine boetiekfabrikant van luidsprekers en elektronica uit Californië, opgericht door Von Gaylord en Ray Leung in 1994.

Von Gaylord Audio

Ik had Von Gaylord Audio in de loop der jaren op een paar andere shows voorbij zien komen, maar wist niet echt wat ik kon verwachten toen Aaron en ik de kamer binnenkwamen en een paar mooie buizenversterkers zagen die een paar op een standaard gemonteerde luidsprekers aandreven met een interessante trapeziumvormig silhouet en een mahonie hoogglans afwerking. Later hoorde ik dat de luidsprekers Von Gaylord’s VG-18 ($ 6.900/paar) waren, en dat de elektronica de Sweet-preamp/DA ($ 4.500) van het bedrijf omvatte die als DAC werd gebruikt, de Harmony-voorversterker ($ 5.000) en de Nirvana Signature Monoversterkers ($ 10.500/paar) met Tungsol KT120-buizen. Het systeem leverde kristalheldere helderheid op “The Tennessee Waltz” van het Holly Cole Trio, waarbij vooral de mondharmonica opvallend aanwezig klonk. In eerste instantie dacht ik dat het systeem de sisklank misschien overdreef op een manier die ik onaangenaam vond, maar nadat ik datzelfde nummer op twee andere systemen had gehoord, ben ik ervan overtuigd dat de sibilance-problemen aanwezig zijn op de opname. Laat maar eens zien hoe gevaarlijk het is conclusies te trekken op basis van onbekende opnames! (Terzijde: ik ben altijd een fan geweest van “The Tennessee Waltz” in het algemeen, maar geef niet echt om de Holly Cole-versie. Bekijk het album Vol. II door Watkins Family Hour om een ​​versie te horen die meer naar mijn zin is.)

Von Gaylord VG-8 MKIIOmdat Aaron en ik allebei zo genoten van de Von Gaylord Audio-kamer, gingen we de volgende dag terug en kregen we een ander systeem te horen op basis van de goedkopere VG-8 MKII-luidsprekers ($ 2900/paar), afgewerkt in glanzend zwart. Het systeem gebruikte ook de Sweet-preamp / DA DAC en Harmony-voorversterker, dit keer met een paar Von Gaylord’s kleinere Triode Mono Amps van 50 watt ($ 6500 / paar), die Psvane KT88-buizen gebruiken. Net als voorheen werd een Cambridge Audio CXC cd-transport ($ 599) gebruikt om cd’s af te spelen. Dit systeem zou mijn “Best Value” -prijs winnen, als zoiets zou bestaan. Het algehele karakter van het geluid leek erg op het duurdere systeem van de vorige dag. Op selecties van het album uit 1976 Jazz in het pandjeshuis van opnametechnicus Gert Palmcrantz klonk de altsax van Arne Domnérus natuurlijk, met precies de juiste hoeveelheid rietgezoem in de transiënten, en de vibrafoon van Lars Erstrand galmde en vervaagde op een manier die goed aanvoelde. De luidsprekerontwerper van Von Gaylord, Ray Leung, legde uit dat het zijn doel was om op een standaard gemonteerde luidsprekers te bouwen die klinken als kleine vloerstaanders en daarom geen subwoofers nodig hebben. Leung is van mening dat het integreren van subwoofers in een tweekanaalssysteem meer moeite kost dan het waard is. Of je het daar nu mee eens bent of niet, het viel niet te ontkennen dat de basgitaar op “Somewhere, Somebody” van zangeres Jennifer Warnes vol en diep klonk als een vloerstaander. Zowel de percussie als de zang hadden goede overgangen en het algehele geluid was gemakkelijk in de omgang en uitnodigend. Ik hoorde dit systeem ongeveer 24 uur na het eerste Von Gaylord-systeem, met een paar dozijn andere systemen ertussen, dus ik aarzel om vergelijkingen te trekken. Maar het goedkopere systeem leek niet veel op te geven aan het eerste. Als ik erop druk, zou ik kunnen zeggen dat het eerste systeem over het algemeen een iets hogere resolutie had, en dat het geluidsbeeld in elke dimensie enkele centimeters groter had kunnen zijn. Maar gezien het prijsverschil zouden de VG-8 MKII-luidsprekers van $ 2.900 moeilijk te laten liggen. Gezien hoe goed ze speelden met buizenversterkers met een bescheiden vermogen, kan ik me voorstellen dat ik ze combineer met zoiets als PrimaLuna’s EVO 100 geïntegreerde versterker ($ 2.795) en heel lang heel gelukkig zal zijn.

Evolution Acoustics en darTZeel

Evolution Acoustics en darTZeel

Als we verder gaan met een van de meer betaalbare systemen op de show, komen we bij wat waarschijnlijk het duurste systeem was dat ik het hele weekend hoorde. Het Amerikaanse luidsprekerbedrijf Evolution Acoustics maakt altijd geweldig geluid in combinatie met de prachtige, rood-gouden elektronica van het Zwitserse darTZeel. Het is een tijdje geleden, maar de laatste paar keer dat ik deze twee bedrijven bij een audioshow zag, waren de luidsprekers op demo de kleine en slanke Evolution Acoustics MicroOne-stand-mounts ($ 5.000 / paar). Als ze worden aangedreven door dure darTZeel-versterking (die er precies uitziet als iets dat Tony Stark zou kunnen gebruiken), klinken die kleine luidsprekers ongelooflijk. Maar ik weet niet hoe ze zouden klinken met meer betaalbare uitrusting, en die onzekerheid was dat wel zojuist nauwelijks genoeg om mezelf te beheersen toen ik hoorde dat de MicroOne werd aangeboden voor $ 1999 per paar, inclusief stands en verzending, indien gekocht tijdens DE Show. Mijn portemonnee is er ongeschonden uitgekomen, maar ik weet nog steeds niet zeker of ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik heb de afgelopen jaren veel indrukwekkende demo’s van de MicroOne gehoord, maar deze keer was hij alleen passief te zien. Het demonstratiesysteem op DE show omvatte iets heel anders, en VEEL groter, van Evolution Acoustics.

Evolution Acoustics SYSTEEM LuidsprekersHet in Oregon gevestigde bedrijf profiteerde van THE Show voor de wereldpremière van zijn nieuwe super-high-end modulaire luidsprekersysteem, toepasselijk SYSTEM genoemd (Select Your Speaker Through Exact Modularity). Ik hou van gemartelde acroniemen, dus deze stomme naam ontmoedigde mijn interesse niet meer dan de astronomische prijzen. Evolution Acoustics beschrijft SYSTEM als “een statement-product dat audiofielen de mogelijkheid biedt om referentieluidsprekers van wereldklasse op maat af te stemmen op hun specifieke behoeften.” Of je nu low-power single-ended triode-versterkers in een kleine kamer hebt, of solid-state kilowatt-monoblokken in een luisterruimte ter grootte van Versailles, Evolution Acoustics zegt dat er een SYSTEEM-configuratie is die voor jou werkt. Er zijn drie moduletypen waaruit het systeem bestaat. SYSTEM CORE ($ 35.000 of $ 38.000 per stuk, afhankelijk van de crossover) is de module waarin de midrange-drivers en de zijden diafragma-luchtbewegingstransformator-tweeter zijn ondergebracht. Deze worden overgezet naar een baseenheid met behulp van ofwel een tweeweg EXACT crossover ($ 35.000 — het meest geschikt voor low-power/buizenversterkers) of een drieweg EXACT crossover ($ 38.000 — het meest geschikt voor high-power solid state versterkers zoals de darTZeel-versterkers die hier worden gebruikt). Er zijn twee soorten basmodules die kunnen worden gebruikt. De SYSTEM AMP ($ 22.500 per stuk) is een actieve woofermodule die is ontworpen om te worden gecombineerd met de tweeweg EXACT-crossover. Hij kan ook worden gebruikt als een stand-alone subwoofer, met een diepe basweergave tot 10 Hz. De SYSTEM BASS ($ 18.500 per stuk) is een passieve woofermodule die is ontworpen om te worden gecombineerd met de drieweg EXACT-crossover. Verschillende configuraties van deze modules resulteren in luidsprekersystemen van verschillende afmetingen, geschikt voor verschillende kamers. Evolution Acoustics zegt dat het algehele geluid van de verschillende configuraties hetzelfde zal zijn, hoewel het toevoegen van de actieve woofermodules wordt aanbevolen voor echt volledige prestaties. De SYSTEM CONNECT ($ 5.000 per stuk) biedt isolatie-, verbindings- en stabiliserende accessoires om meerdere individuele modules om te zetten in torens.

Het enorme demonstratiesysteem, gesponsord door de in LA gevestigde high-end audiowinkel The Audio Association, omvatte drie SYSTEM-torens per zijde. De middelste toren aan elke kant was samengesteld uit twee SYSTEM BASS-modules met daartussen een SYSTEM CORE-module in een D’Appolito-configuratie. Aan weerszijden van de middelste toren stonden twee bastorens, elk gemaakt van twee op elkaar gestapelde SYSTEM AMP-modules. Dat betekent dat elke kant één tweeter, twee midrange-drivers en niet minder dan 24 woofers had, voor een totaalbedrag van $ 360.000! En dat is alleen voor de sprekers. Elektronica omvatte de darTZeel LHC-208MKII geïntegreerde versterker ($ 25.500 – wordt gebruikt als netwerkspeler en DAC), de NHB-18NS MKII-voorversterker ($ 61.000) en de NHB-468 monoblock eindversterkers ($ 245.000 / paar). Hoewel ik naar digitale audio luisterde, was er ook een analoge opstelling, waaronder een Wave Kinetics NVS Reference direct drive draaitafel ($ 45.000), een Durand Tosca LE toonarm ($ 31.400), een Durand Phono Cable Level 3 ($ 4500) en een phono cartridge uit de nieuwe Founder Series van darTZeel (prijs niet vermeld). Ik kon Holly Cole niet ontlopen tijdens de show, maar ik vond het niet erg om ‘Train Song’, met zijn hardnekkige percussiepatronen, op dit belachelijke systeem te horen. De rechtopstaande bas werd gereproduceerd met ongelooflijke kracht en moeiteloze diepte, hoewel het een beetje overdreven klonk in het onderbuikgerommel. Santana’s “Oye Como Va” klonk groots, levendig en alsof het gisteren was opgenomen. Er zijn zeker slechtere manieren om een ​​miljoen dollar uit te geven dan aan dit enorme, over-the-top audiosysteem.

RSL

RSL Home Theatre-kamer

Aan de andere kant van het prijsspectrum waren twee kamers van RSL. De eerste bevatte een eenvoudige maar effectieve thuisbioscoopopstelling, inclusief een paar nieuwe van het bedrijf Speedwoofer 12S subwoofers ($ 799 per stuk), die mijn vriend Alap zojuist aan zijn thuisbioscoop heeft toegevoegd. De rest van het systeem omvatte zeven CG25-standaardluidsprekers ($ 425 per stuk) aangedreven door een Denon-ontvanger. Een Blu-ray-speler van Panasonic diende als bron. Tijdens mijn korte luisterbeurt leverde het systeem een ​​sterke LFE-weergave van de Speedwoofer-subs en over het algemeen een bevredigend geluid, ondanks enkele kamerproblemen. Hiernaast had RSL een kamer met 2.1-kanaals systemen waarmee luisteraars de CG5-standaardluidsprekers van het bedrijf ($ 350 per stuk) konden vergelijken met de goedkopere CG3M ($ 105 per stuk) en CG23M ($ 149 per stuk). Alle luidsprekerparen werden versterkt door RSL’s fantastisch Speedwoofer 10S MKII sub ($ 449 per stuk). Alle drie de luidsprekers klonken goed, waarbij de CG5 een sterk argument was om extra te betalen als dat mogelijk is. Mijn vriend Aaron werd aangemoedigd om te ontdekken dat hij zich, zelfs met het salaris van een universiteitsprofessor, echt muzikaal plezier kon veroorloven. Als je, net als Aaron, momenteel naar muziek luistert op een laptop of een enkele bluetooth-luidspreker, zullen deze RSL-systemen je misschien verbazen. Zijn eerste publieke optreden op THE Show was een nieuwe, miniatuur geïntegreerde versterker van RSL, die alle drie de 2.1-kanaalsystemen aandreef. De ia255.1, die “binnen de maand” wordt uitgebracht voor slechts $ 110, is voorzien van ingebouwd basbeheer en een subwooferuitgang. Exacte stroomspecificaties werden niet verstrekt en helaas heb ik geen bruikbare foto’s van deze kamer kunnen maken, maar onze vrienden bij ecologie

heb mij gedekt.

Houd ons in de gaten voor meer verslaggeving over de show, inclusief mijn onofficiële, grotendeels nietszeggende onderscheidingen voor ‘Most Impressive Demo’ en ‘Room I’d Most Want To Box Up And Take Home’.

Bluetooth-speaker.nl
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart